Ο ρόλος των κοινωνικών δικτύων στην Αϊτή

αναρτήθηκε από Ιάσονας Αναγνωστόπουλος | Ετικκέτες: , , , ,


 Η κατάρρευση των παραδοσιακών καναλιών επικοινωνίας στην Αϊτή ανέδειξε για ακόμη μια φορά το ρόλο των social media και του Διαδικτύου στις καταστροφές.
Το Twitter χρησιμοποιείται ως πρωταρχική πηγή επικοινωνίας, ενώ ιστοσελίδες όπως το Ushahidi παρέχουν χάρτες με λεπτομερείς πληροφορίες για τη βοήθεια και τις ζημιές. Την ίδια ώρα Google και Facebook παρέχουν λίστες με τους αγνοούμενους στο σεισμό. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι πρώτες εικόνες που μεταδόθηκαν αμέσως μετά το σεισμό προήλθαν από κινητά τηλέφωνα πολιτών.
Πάντως, οι επίγειες τηλεφωνικές γραμμές κοντά στο επίκεντρο έχουν τεθεί ολοκληρωτικά εκτός λειτουργίας, ενώ οι υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας λειτουργούν με μεγάλη δυσκολίας, γεγονός που δυσχεραίνει σημαντικά τις προσπάθειες διάσωσης. Το σώμα του ΟΗΕ, Τηλεπικοινωνίες Χωρίς Σύνορα, που διαθέτει δίκτυο μηχανικών τηλεπικοινωνιών και εξοπλισμού, έχει στείλει δύο ομάδες στην περιοχή. «Όταν φτάσουμε στη χώρα, θα στήσουμε ένα δίκτυο τηλεπικοινωνιών για ανθρωπιστική χρήση, ώστε οι κάτοικοι να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε Ίντερνετ και τηλέφωνο», δήλωσε η εκπρόσωπος του σώματος του ΟΗΕ.
Για την πλειοψηφία των απλών ανθρώπων της Αϊτής όμως, η πιο διαδεδομένη πηγή πληροφόρησης είναι οι συμπολίτες τους με κάποια τεχνολογικά εργαλεία στη διάθεσή τους. Δευτερόλεπτα μόλις μετά τον σεισμό, οι άνθρωποι άρχισαν να στέλνουν μηνύματα από την Αϊτή μέσω του Twitter.
Από εκείνη τη στιγμή, το group του Twitter, #relativesinhaiti#, έχει κατακλυστεί με μηνύματα από συγγενείς κατοίκων που ζουν στο εξωτερικό, ενώ το group #rescuemehaiti# χρησιμοποιείται για να καθοδηγήσει τις σωστικές προσπάθειες στα σημεία που έχουν εντοπιστεί εγκλωβισμένοι.
Ο Ερυθρός Σταυρός, το CNN και οι New York Times συντάσσουν λίστες με ονόματα αγνοουμένων, ενώ το group του Facebook με την ονομασία «Earthquake Haiti», έχει περισσότερα από 160.000 μέλη. Ο Πιερ Κοτ, δημοσιογράφος στην Αϊτή, εκπέμπει ειδήσεις και αναφορές μέσω του Ίντερνετ, ενώ πραγματοποίησε συνέντευξη με το BBC με χρήση της υπηρεσίας Skype.
Ακόμη ένα διαδικτυακό εργαλείο που κατέστη χρήσιμο στην ανακούφιση των πληγέντων και στη διάδοση των ειδήσεων, είναι το Ushahidi, που αρχικά έγινε γνωστό στη διάρκεια των εκλογών στη Κένυα το 2007. Η υπηρεσία παρέχει δωρεάν χάρτες που απεικονίζουν τις περιοχές που έχουν επηρεαστεί από το σεισμό με δεδομένα που συγκεντρώνονται από διάφορες πηγές.
Οι λεπτομερείς χάρτες μπορούν να δείξουν, για παράδειγμα, τα σημεία παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας, τα σημεία που αποκαθίσταται η ύδρευση ή τα σημεία που αναφέρονται μετασεισμοί..
Έλεγχος των δεδομένων
Όπως έχει πάντως αποδειχθεί στο παρελθόν, η ανεξέλεγκτη και μη διασταυρωμένη ροή πληροφοριών που χαρακτηρίζει αυτά τα επικοινωνιακά κανάλια, σημαίνει ότι δεν είναι όλες οι πηγές αξιόπιστες. Οι κίνδυνοι παραπληροφόρησης, ειδικά μέσω του Διαδικτύου, έχουν ήδη αποτελέσει αντικείμενο μελέτης που συνέταξε κοινοπραξία του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών με τη Vodafone, τον περασμένο Δεκέμβριο.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες BBC

Σχόλια (1)

    Εξαιρετικό το άρθρο σου Ιάσονα!!!
    Catherine

Δημοσίευση σχολίου